• Stj. Av. Melisa Karaca

HOROWİTZ'E ÖVGÜ














20. yüzyılın en büyük piyanistlerinden kabul edilen Vladimir Horowitz, piyano icracılığının en iyi örneklerinin verildiği çağa Arturo Benedetti Michelangeli, Emil Gilels gibi isimlerle birlikte damgasını vurmuştur.


Yaşadığı dönemde çokça ‘’Yaşayan en büyük piyanist’’ olarak nitelendirilmiştir. Vladimir Horowitz’i halkın gözünde efsaneleştiren bazı olaylar da yaşanmıştır. Bunlardan bazıları; çağın en büyük orkestra şeflerinden Arturo Toscanini’nin kızı ile evliliği ve büyük şefle gerçekleştirdiği konserler ile bunların kayıtları (Tchaikovsky 1. Piyano Konçertosu ile Brahms 2.Piyano Konçertosu kayıtlarına sosyal mecralardan kolaylıkla erişilebilir), 20. Yüzyılın ve romantik piyanonun en büyük bestecilerinden Sergei Rachmaninoff ile olan dostluğu ile onun 3. Piyano Konçertosu’nu mükemmel icrası (Piyanistin bu kayıtları da sosyal mecralarda bulunabilir niteliktedir) ve en nihayetinde caz piyanisti Art Tatum ile giriştiği piyano düellosunu kaybettiğini düşünmesi üzerine konserlere verdiği yaklaşık 10 yıllık ara ile bu aranın sonundaki efsanevi geri dönüş konserleridir.


Horowitz’in geri dönüş konserlerinin dinleyicileri konserlerin büyüleyici olduğundan bahsetmektedirler. Horowitz’in bir piyanist olarak ellerini kullanış biçimi de estetiğin doruk noktası olarak görülür (Konuya ilişkin bir video; https://www.youtube.com/watch?v=lT6H-ERo-rk ). Piyanistin son yıllarındaki yaşayışından bir kesit görmek için The Last Romantic belgeseli izlenebilir.

Sanat Hukuku Enstitüsü

Fikir ve Sanat Komisyonu Direktörü

Stj. Av. Melisa Karaca


Fotoğraflar için: https://www.gramophone.co.uk/features/article/vladimir-horowitz-our-contemporary